Offshoring en outsourcing worden vaak door elkaar gehaald. Outsourcing betekent simpelweg het delegeren van bedrijfsprocessen aan een ander bedrijf of onafhankelijke contractanten. Ondertussen houdt offshoring in dat een deel van de bedrijfsactiviteiten in een ander land wordt uitgevoerd. Het bedrijf kan de offshore-faciliteit bezitten en beheren (bijvoorbeeld als ze een fabriek in het buitenland bouwen) of ze kunnen het uitbesteden aan een lokaal bedrijf.
We zullen ingaan op de voordelen en risico’s van deze opties, evenals gerelateerde personeelsmodellen.
Voordelen van uitbesteden
Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven diensten uitbesteden, waaronder:
- Om de arbeidskosten te verlagen
- Om toegang te krijgen tot gespecialiseerde diensten
- Om zich te concentreren op de kerncompetenties van het bedrijf
- Om korte termijn- of seizoensprojecten te leveren
- Om moeilijk te vinden vaardigheden te krijgen
- Om sneller talent te vinden
Gespecialiseerde outsourcingdiensten
Een van de belangrijkste manieren waarop outsourcingbedrijven zich onderscheiden, is door gespecialiseerde diensten aan te bieden die ze efficiënter kunnen afhandelen dan hun klanten zelf kunnen doen. Er zijn veel subsectoren voor outsourcing, waaronder:
- Productie uitbesteden—bedrijven huren een ander bedrijf in om hun producten te vervaardigen
- Uitbesteding van bedrijfsprocessen (BPO) — het inhuren van gespecialiseerde bedrijven voor backofficetaken zoals klantenservice en gegevensverwerking
- IT-uitbesteding –de informatietechnologie-infrastructuur van een bedrijf wordt gehost en beheerd door een derde partij
- Uitbesteding van softwareontwikkeling— contracteren met een bedrijf om softwareproducten te bouwen
- Projectuitbesteding—er is gespecialiseerde hulp nodig om een complex project op te leveren
Nogmaals, niet al deze functies worden offshore uitbesteed. Bijvoorbeeld:
- Contractfabrikanten van medische hulpmiddelen bouwen prototypes en productieproducten in de VS
- Amerikaanse accountantskantoren controleren beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven
- Amerikaanse IT-bedrijven bouwen en beheren cloudgebaseerde infrastructuren van andere bedrijven
Als het bedrijf wiens vaardigheden, beschikbaarheid en tarieven het best voldoen aan de behoeften van een bedrijf zich in een ander land bevindt, dan is het ook logisch om te offshoren.
Offshoring economie
Bedrijven verplaatsen hun activiteiten meestal naar ontwikkelingslanden waar de lonen laag zijn om de kosten te drukken. Deze besparingen worden doorgegeven aan de klanten, aandeelhouders en managers van deze bedrijven. Offshoring is bekritiseerd omdat het de Amerikaanse economie schaadt door banen te schrappen.
Het idee dat offshoring de Amerikaanse economie schaadt, wordt aangevochten. Een McKinsey-studie, “Offshoring: is het een win-winspel?“ontdekte dat elke offshored dollar $ 1,45 aan nieuwe inkomsten genereert, waarbij $ 1,12 van die inkomsten terugkeert naar de VS en 33 cent naar het offshore-land gaat. Die 33 cent vertegenwoordigen ongeveer $ 20 aan equivalente koopkracht in een land als de Filippijnen.
Voordelen van offshoring voor bedrijven
De belangrijkste reden voor offshoring is kostenbesparing: 70% van de bedrijven verplaatst diensten naar het buitenland om kosten te besparen. De op een na grootste reden waarom bedrijven offshorediensten aanbieden, is snelle toegang tot arbeidspools in landen met een veel beter ecosysteem voor specifieke zakelijke functies. Als de offshoring-industrieën van India en de Filippijnen zijn gegroeid, bijvoorbeeld, de onderwijs- en beroepssystemen van de landen hebben zich aangepast om volwassen opleidingsinfrastructuren en talentpijplijnen te creëren. Het duurt gemiddeld vier maanden om iemand in dienst te nemen in de Verenigde Staten, en met offshoring kunnen bedrijven binnen een paar weken hele teams aan de slag krijgen.
Voordelen voor offshore-landen
Offshoring komt ook de economieën van ontwikkelingslanden ten goede en kan landen helpen stabiliseren. De offshoring-industrie van $ 100 miljard in India heeft het tot de op twee na grootste economie ter wereld gemaakt. De offshoringsector in India is gespecialiseerd in softwareontwikkeling en IT-diensten. De Filipijnen zijn uitgegroeid tot wereldleider op het gebied van BPO-offshoring, waarbij de sector 27 miljard dollar aan inkomsten genereert en 1,3 miljoen banen ondersteunt.
India en de Filippijnen zijn wereldleider op het gebied van offshoring vanwege hun hoge Engelse taalvaardigheid, toenemende alfabetiserings- en onderwijspercentages en sterke werkethiek. De landen staan op de eerste en vijfde plaats in de lijst Top 50 digitale landen door wereldwijd adviesbureau Tholons.
Risico’s van offshoring
Offshoring (en outsourcing wanneer gebruikt om offshored-banen te beschrijven) is bekritiseerd. Bedrijven die offshore werken, lopen een aantal reputatierisico’s vanwege de perceptie dat ze ‘Amerikaanse banen’ naar het buitenland verplaatsen. Zoals McKinsey ontdekte, is de economie van offshoring niet zwart-wit. Er zijn andere risico’s van offshoring:
- Projectmislukking of gemiste deadlines en zorgen voor juridische strijd over schuld
- Communicatieproblemen die projecten vertragen
- Veranderingen in de politieke en economische vereisten van offshore-landen die het bedrijfsleven verstoren
- Gebrek aan controle over de resultaten
Hoewel de voordelen van outsourcing en offshoring elkaar overlappen, delen ze niet dezelfde risico’s. Outsourcing in de VS brengt niet het risico met zich mee dat consumenten zich vervreemden over verloren banen of dat er politieke, sociale of economische onrust ontstaat.
Offshoring versus outsourcing Post Covid
Door de Covid-pandemie en de verschuiving naar volledig of grotendeels werken op afstand is de grens tussen outsourcing, offshoring en het rechtstreeks aannemen van fulltime werknemers vervaagd. Als iedereen op afstand is, maakt het dan uit of werknemers zich in de straat of aan de andere kant van de wereld bevinden? In een steeds digitaler wordende economie kunnen meer diensten online en overal worden geleverd. Toevallig is de gig-economie leidt ertoe dat meer werknemers onafhankelijk contracteren nastreven, of het nu in Silicon Valley of Manilla is, waardoor werknemers meer keuzevrijheid krijgen en werkgevers meer flexibiliteit krijgen om personeel on-demand uit elke regio te laten komen.
Nieuwe modellen van offshoring
Terwijl offshoring traditioneel betekent het opzetten van activiteiten in een ander land, nieuwe modellen van uitbesteding die tijdens de pandemie in een stroomversnelling zijn gekomen. Een daarvan is om individuen en teams in het buitenland in te huren en ze als virtuele collega’s te combineren met uw binnenlandse teams. Online marktplaatsen zoals Upwork maken het mogelijk om individuen in te huren voor projecten en lopend werk.
Beheerde serviceproviders zoals Prialto huur, train en beheer virtuele administratieve assistenten in Guatemala en de Filippijnen om te werken met in de VS gevestigde leidinggevenden en teams. Een andere aanbieder van beheerde services, Andela, heeft softwareontwikkelaars uit Afrikaanse landen in dienst, plaatst ze en ondersteunt ze om samen te werken met Amerikaanse technologiebedrijven.
Verminder onzekerheid met een beheerd offshore outsourcingmodel
Managed service offshoring geeft bedrijven de mogelijkheid om op te schalen en terug te schalen als de behoeften veranderen. Bedrijven hebben ook meer controle over hun activiteiten omdat ze offshore-werknemers in hun teams opnemen in plaats van werk uit te besteden aan een ander bedrijf. Dit soort controle is essentieel omdat klanten meer macht en meer keuzes hebben dan ooit tevoren en de kwaliteit van de klantervaring voorop staat. U kunt de juiste medewerker voor de juiste baan vinden, ongeacht de locatie van uw bedrijf.
Het beheerde servicemodel van offshoring geeft overzeese werknemers ook meer dan alleen een optreden: de beheerde serviceprovider traint, houdt toezicht, betaalt, biedt secundaire arbeidsvoorwaarden en loopbaantrajecten die niet beschikbaar zijn voor onafhankelijke contractanten of marktplaatsmedewerkers. De werknemers werken voor de dienstverlener, dus de risico’s van politieke of maatschappelijke ontwrichting liggen bij dat bedrijf. Het goede nieuws is dat u de prestaties van de werknemer niet hoeft te managen. Dat is aan de dienstverlener.
Offshoring versus outsourcing: conclusie
Het belangrijkste verschil tussen offshoring en outsourcing is de locatie van het bedrijf waarmee u een contract sluit om diensten te verlenen. Het op een na grootste verschil is dat offshoring een aantal risico’s met zich meebrengt die binnenlandse outsourcing vermijdt. Een derde optie, beheerde offshore-serviceproviders, versterkt uw team met de gespecialiseerde vaardigheden en het toezicht dat u nodig heeft met weinig overhead en risico’s van uw kant.